Background

Énektanítás

Bemutatkozás Magamról Az éneklésről Az oktatásról Kapcsolat

Bemutatkozás

Sárdy Barbara vagyok, énekes-dalszövegíró.

Közel 20 éves szakmai tapasztalataimat, valamint egy forradalmi énektanulási módszer –Brett Manning: Singing Success– beható tanulmányozásának eredményeit összegezve, szeretettel várok hangképzésre minden érdeklődőt!

Magamról

Gyerekkoromban, akár vendégség volt nálunk, akár családi ünnep, anyukám, vagy nagymamám odaültek a zongorához, és saját fiatalságuk slágereivel szórakoztatták a társaságot.

Magától értetődő volt, hogy engem is beírattak zeneiskolába, ahol 8 éven keresztül tanultam zongorázni. 17 éves gimnazistaként színitanodás lettem; ekkor kezdtem el énekléssel foglalkozni. Ebben az időben mentem el először magántanárhoz is. Klasszikus hangképzési órákat vettem 2-3 évig, de… valahogy nem tudtam kinyílni igazán. Először is, minden skála olyan hangmagasságban kezdődött, ahol a torkom már eleve feszülésbe rándult. Szinte kizárólagossággal, a fejhang alkalmazására esett hangsúly a képzésben; az pedig az én beszédhangomtól meglehetősen elütött, no meg a műfajtól is, amit akkor hallgattam, amely igazán tetszett.

Persze azért egynéhány fontos dologgal gazdagodtam az órákon; főként a légzés, az intonálás területén. De a felkészülés, a –csak álmodozások szintjén áhított, kiindulóponton nyugtalankodó– hivatásomra leginkább autodidakta módon folyt: kedvenc énekesek, énekesnők hallgatásával, „utánzásával”. A hangmagasság azonban mindig korlátok közé szorított.

Aztán 20 éves koromtól 3 éven át, az ország egyik legszínvonalasabb „könnyűzenei” képzését nyújtó művészeti szakiskolájában megfordultam jobbnál-jobb jazzénekesek énekóráin. Itt, az iskolában alakult első zenekarom, s egyre inkább tudatosan, elhivatottan mentem egy irányba, amiről inkább csak éreztem, mintsem tudtam, merre visz. Fejlődtem zeneelméletből, szépen kitelt, megvastagodott a mély hangom, megtanultam a vibrátót…de a magasságok még mindig elérhetetlenek voltak, még mindig tartottam tőlük.

Első lemezünk készítésekor dalszövegíróvá avanzsáltam, s innentől már határozottabb cél lebegett előttem: mindig legyen egy színpad, ahol a saját dalaimat elénekelhetem. Ezt szem előtt tartva, a következő tíz év alatt megérlelődött a színpadi rutin, s elkészült négy önálló lemez.

Néha végtelenül végletes helyzetekben kellett állni a sarat előadóként, s büszke visszaigazolatlansággal koplalni alkotóként. Eközben megfigyeltem, ha félek attól, hogy valami magas lesz, attól, hogy félek, már magas is. Rájöttem, az éneklés lelkiállapot, s hogy az életem minden rezdülése hallatszódik a hangomon.

2009 karácsonyán, egyik barátomtól kaptam egy oktató programot. Brett Manning, Singing Success című énektechnikai tananyagát. Ez aztán - mindennapi gyakorlással - helyre tett mindent, amit addig nem értettem.

Hogyan lehet a megszólalást szisztematikusan, szép, magabiztos énekhanggá fejleszteni? Hogyan lehet megszabadulni a szinte ránk kövült feszültségektől? Hogyan lehet tudatosan használni azokat az izmokat, amelyek a hangképzésben részt vesznek? Hogyan lehet megszüntetni a hangterjedelmi hiányosságokat? Hogyan válhat e helyes módszerrel –s egy kis szorgalommal– bárkiből énekes?

Szeretettel vágok bele, hogy énekóráimon mindezt átadjam azoknak, akik hozzám fordulnak segítségért; remélem, ezzel hozzájárulhatok ahhoz, hogy az éneklés minél többek örömére váljék.

Az éneklésről

Aki énekelni szeret, rossz ember nem lehet!

Az emberi hang, az egyetlen velünk született hangszer, hozzánk tartozó, egyedi rezgés.
A hangképzés nemcsak énekeseknek válik hasznára napi tréning gyanánt, új módszerek és új távlatok megismerése céljából, hanem azoknak is, akik sosem akarnak professzionális énekesek lenni, csak szeretnének magukban kitárni néhány új ablakot és beengedni egy kis fényt az addig sötét, szorongós, ismeretlen helyekre.

Énekelni jó! Az éneklés a leghatékonyabb antidepresszáns!
A közös éneklés pedig felszabadítja az ember lelkét, akár egy közösen elmondott ima.

Az énektanulás abban segít, hogy:

-műveltebbek legyünk zeneelméletből,
-megszűnjenek a hangmagassági akadályok,
-rátaláljunk saját, természetes hangszínünkre (amely leginkább ahhoz a rezgéshez közelít, amelyen beszélünk),
-nemcsak énekhangunk lesz magabiztosabb, hanem hétköznapi megszólalásainkat, személyiségünket is valahogy bátrabbá, határozottabbá teszi.

Az oktatásról

-Hangképzés:
Hangképző szerveink megismerése, működésük megértése.
Fonetika.
A rezonátor-üregrendszer feltérképezése:
-mellhang,
-fejhang,
-falsette (levegős fejhang),
-whistle voice (síphang, üveghang),
-vocal-fry (hangszál-lazító „nyikorgás”) megszólaltatása.
A „kevert hang”, vagyis a legteljesebb saját hangszín megtalálása és tökéletesítése.
Skálák gyakorlása, hangtartomány tágítása.
A különböző hangfekvések közötti átmenetek eltüntetése, a hangterjedelem „kivasalása”.

-Énektechnika:
Intonációs készség javítása. Figyeljünk a tisztaságra!
Tartott hang –árasztás–, hajlítás.
Vibrátó.
Improvizáció és stílusérzék fejlesztés.

-Zeneelmélet:
Szolmizálni nem nagy ördöngösség! Könnyen és gyorsan elsajátítható. Tanuljuk meg az alapokat! Miért kellene egy ilyen egyszerűen pótolható hiányosság miatt, egész életünkön át szoronganunk?
Hangköztan; bevezetés a többszólamú éneklés örömeibe.

-Terápia:
A berekedésre való „hajlam”, a hang fáradékonyságának csökkentése.
A helyes légzés.
Relaxálj és énekelj: a torokban összegyűlő feszültségek feloldása; a nyak, az arc, az állkapocs ellazítása.
A természetes beszéd hangszíngazdagságával és könnyedségével megszólaltatott énekhang birtokbavétele.

Kapcsolat

Info:

email: enekiskola@sardybarbara.hu

Telefon: (30) 409 20 48

Vagy közvetlen üzenet:

Ellenőrző kód